Kezdeti zűrzavarból a végére rend
Nem indult egyszerűen a 2024-es év, aztán még komplikáltabb lett. Nóziról többször hittem, hogy a finisbe fordult, aztán mégse, a Cagiváról, hogy végre nem ereszt a tankja, aztán kiderült, hogy de igen, a Kati Vespája pedig kábé hat agyvérzést hozott ajándékba nekem. A Kád, azaz az 1500-ös Fiat viszont fényesen meghálálta azt, amiért bő két évvel ezelőtt megvettem. Viszont sok jó anyagot csináltunk a Speedzone-nal – öröm visszanézni őket.
189 napja
A feladat: Wartburgból Alfát!
November elejére már tényleg szinte semmi nem állt útjában annak, hogy Nózit veteránminősítésre és műszaki vizsgára vigyem. Két kapaszkodó, néhány vezetékhosszabbítás, egy benzinszűrő, két öv és egy sztrájkoló henger. Igen, jól látod – háromhengerezett. Jó indulattal megvolt a három és fél.
203 napja
Egy valódi piaci körkép
A jó hír: Olaszországban bizony zúz az adok-veszek az oldtimer-piacon, ráadásul sokkal fiatalabb és pörgősebb a rajongóbázis, mint mondjuk, Ausztriában, vagy Németországban. Ez a beszámoló a témában, tehát lényegre törőbb, szikárabb, s talán kissé anyagiasabb, mint az előző. Az volt a csillámpor, ez itt a matek. Ettől még érdekes lesz.
217 napja
Vigyétek, mert válik az asszony!
Azt hiszed, hogy jártál már sok érdekes autóbuzi-helyen, láttál már mindent, neked már nem lehet újat mutatni. Aztán másodszor is eljutsz a bolognai fesztiválra, és ott ismételten rájössz: évtizedeken át elmélyülten pallérozgatott autós tudásod oly szánalmasan csekély és híg, hogy szinte fáj. És igen, voltak kétségbeesett eladók is...
231 napja
Boldog 40. szülinapot 1984-esek!
Ha a robbantásokat, a tízmilliókat sújtó etiópiai éhínséget, az Irán elleni iraki vegyifegyver-használatot, s Mark Zuckerberg megszületését leszámítjuk, 1984 korántsem lett orwelli disztópia: békés, innovációkban gazdag év volt, még bőven tele igazi autókkal.
245 napja
Használatra kész, átadtam!
Ezt a pillanatot se hittem már, hogy egyszer eljön. Most odamész, kinyitod a benzincsapot, kihúzod a szívatót, hármat rárúgsz és beindul. Ráülsz, odavisz, ahova akarod. Tehát ünnepélyesen átadtam végre Katinak. De azért még párszor megszívatott ez a dög – mármint a Vespa.
259 napja
Már fénylik!
Igen, azt tudjátok már, hogy menni tud, de azt is, hogy augusztusban az Alfa még messze volt attól, hogy készen legyen. Azóta már ezer apró lépéssel vagyunk előrébb, s az autó tényleg gyönyörű. De van még belőle hátra, a sztori itt nem ér véget, ne aggódjatok.
273 napja
Akkor most: szoborból motort
Senki nem mondta, hogy könnyű lesz, de azt, hogy egy év szerelést követően csupán egy látszatmotort tudok átadni Katinak a szülinapjára, s hogy az hónapokkal később, sok-sok szerelést követően se lesz még üzembiztos – na, innen már kezdett érdekes lenni, még az én skálámon is.
287 napja
Róma, s egyéb csodák
Amikor nekiindultunk ennek a hosszú túrának a Káddal, bevettem néhány olyan pontot a terveinkbe, amelyekről nem tudtam, megvalósíthatók-e, s ha igen, van-e értelme erőltetni őket. Utólag már egyszerű a válasz: igen, igen.
301 napja
Meleg lesz, de sikerül!
Ezzel a felkiáltással ültem a Kád volánja mögé, amikor kihajtottam a garázsból. Autó roskadásig pakolva, szintek ellenőrizve, ami beállítható, megrángatható, kicserélhető, feltölthető és meghúzható, az beállítva, megrángatva, kicserélve, feltöltve és meghúzva – kicsit az autó oldala is, hiszen már eleve így vettem. 3200 kilométert terveztem – végül nem annyi lett.
315 napja
Még nagyobb fába vágjuk
Tavaly csak háromezer-pár száz volt a táv, az idei terv már egy négyezer kilométeres, fullos, kéthetes út Olaszországba. Azt is tudtuk, hogy valószínűleg folyamatosan 30-40 fok körül lesz a kánikula. Sebaj, az autó fiatal, alig 58 éves. Bírja. Mert bírnia kell.
329 napja
Új múzeum – ez durva lesz…
Nyílt egy új autómúzeum a Kiskunlacháza-környéki tóvilágban. Ötven autó, Bugattik, ős-Mercedesek, fele ennyi motor, két sugárhajtású vadászgép, traktorok, gőzgépek. És működnek is. Szem nem marad itt szárazon.
343 napja
Véletlenül az olaszoknál kötöttünk ki
Régi szokás a családunkban, hogy júniusban, a vakáció kitörésekor elmegyünk egy hétre Balatonra. Idén aztán egész más ötletünk támadt. Amit utána nem valósítottunk meg. Hanem egy harmadik helyre mentünk. Egész máshogy. Mással.
357 napja
Finisben vagyunk!
Már kvázi autó: motorja van és váltója, ablakai, utastere, világító lámpái és csillogó díszei. Két hónap alatt óriásit lépett előre Nózi ügye.
371 napja
Az hittem, ebből még motorgenerál lesz…
Sokat látott, világjáró kisautónkról, az Autobianchiról a Speedzone-on eddig nem sok szó esett. Néha-néha talán feltűnt valamelyik videó hátterében, de mivel évek óta a Balaton mellett lakik, ezért nincs benne a fókuszban. Megbízhatóan tette a dolgát sokáig, de egy ideje már nehezen indult, még az a kicsi ereje is megfeleződött, aztán csörömpölni is kezdett. Hazahoztam. Kért egy kis betegszabit.
385 napja
Boldog 30. szülinapot 1994-esek!
Most egy ezrest lépünk vissza az időben, egészen az egyessel kezdődő évszámokig. A világ még teljesen más hely volt; egy akkori ember nehezen értené a mait, egy mai nehezen érti az akkorit. Megpróbálom nektek összekötni a kettőt.
399 napja
Szülinap! Átadtam
Tűzijáték, fanfárok és harsonák gyújtanak nótára, rózsaszín léggömb-angyalkák repkednek az ultramarinkék égbolton – sikerült! Azaz, pontosabban… nem teljesen. A Vespa elkészült annyira, hogy dísztárgynak már jó, a nagymama polcára nippnek is csak azért nem, mert túl nagy és nehéz. De mint motor – úgy egy nulla.
413 napja
Lego Technic – Nózi-kivitel
Már csak csavarozgatni kell kicsit... és kész. Meg még jön némi alakítgatás. Fejtörés. Felületkezelések. Műbőr-darabok. Állítgatás. Próba. Káromkodás, de csak finoman. Röviden: elindult az összerakás, de hogy mikor lesz vége, azt senki se tudja.
427 napja
Elveszünk a gépalkatrészekben
Aki azt gondolta a sztori elején, hogy egy kis ötven köbcentis segédmotort könnyű feltámasztani poraiból, pláne, mert minden alkatrészét azonnal kapni, polcról, az talán most kezdi úgy érezni – tévedett. A Vespa-restaurálás sztorijával itt csapunk csak igazán a lecsóba, pontosabban a szerkezetek közepébe.
441 napja
Lábon!
El se hiszem, de ott tartunk, hogy utánfutónak már elmenne a Nózi. Építkezésre vontatható munkásszállónak mondjuk, kicsi, és mivel nincsenek üvegei, beleesik az eső is, de valljuk be, ebben a formában már derengeni kezd, hogy még akár lehet is belőle autó. Egyszer. Majd.
455 napja
Innen szép a győzelem
Ezt már óvodás koromban is tudtam: fogtam egyet az apám csavarhúzói közül, és minden játékomat, ami szétszedhető volt, darabokra aprítottam. Na de, ami utána jött. Az onnan visszafelé, az egész játékig visszavezető út… Hamar megtanultam, hogy mindig az a nehezebb rész. The post Innen szép a győzelem first appeared on Speedzone.hu .
469 napja
Boldog 20. szülinapot 2004-esek!
2004 még egyszerre volt az arany békeidő egyik szép fénysugara, de a forrongások esztendeje is: az autóiparban dolgozók az előbbit látták, de amúgy a világ inkább az utóbbit. S történt néhány korszakalkotó dolog is. The post Boldog 20. szülinapot 2004-esek! first appeared on Speedzone.hu .
483 napja
Vettem egy Vespát a feleségemnek…
Igen, tudom, kicsit förtelmesen néz ki, de majd elmagyarázom, miért volt éppen ez az ideális választás. Gondoltad, hogy megúszod? Hosszú Canossa-járásnak vágtam neki, itt a sztori eleje. The post Vettem egy Vespát a feleségemnek… first appeared on Speedzone.hu .
497 napja
Nózi talpig pirosban
Hogy miért lett piros végül? Elmondtam már tíz fórumon, de ha arrafelé nem jártatok, hát itt is röviden összefoglalom. 1) a veteránautók általában úgy őrzik meg jól az értéküket (ezt mifelénk kevesen értik, mert amióta feltalálták a Neolux szórófejes dobozt, azóta hajlamosak vagyunk mindent mindenfélére összemázolni), ha eredetiben hagyják őket. El lehet térni, egyes típusok … The post Nózi talpig pirosban first appeared on Speedzone.hu .
511 napja
Ez a hátsó agy akkor kinek a hibája volt?
Ismerem a mifelénk kötelező álláspontot: az angolok hülyék, az angol autó szar, az is idióta, aki angolt vesz. Miért veszem ezt elő? Előjött egy sokadik probléma a Triumph-fal – mindenki, rajta, itt az ideje újra révülten skandálni a kötelező mantrát. Én megint másik utat képviselek: sokadszorra sem az angolokat gyanítom a hiba hátterében. Mindenesetre megoldottam a dolgot, bár belekerült néhány hétnyi munkámba. The post Ez a hátsó agy akkor kinek a hibája volt? first appeared on Speedzone.hu .
525 napja
Bond autói – és a valóság
Itt a tél, nekem meg ilyenkor viszketni kezd a James Bond-pontom, hiszen régen általában ilyenkor mutatták be a következő 007-es filmet. Most, mind tudjuk, nem jön semmi, így hát úgy vakarom meg a kellemetlen foltot, ahogy én tudom: egy autós visszatekintéssel. The post Bond autói – és a valóság first appeared on Speedzone.hu .
539 napja
Menü